Koupě Porsche 911: Průvodce generacemi

by Super User

Ikona. Legenda. Těmito a dalšími podobnými slovy lze popsat Porsche 911. Snad každý malý kluk ho toužil vlastnit nebo alespoň řídit. Ne každému se to poštěstí. Pokud už vám ale Porsche 911 garáž zdobí, můžete mít klasického veterána, sporťák nebo supersport. Tak moc se z dnešního pohledu liší jednotlivé generace auta, které je vlastně stále skoro stejné.

Počátky a klasické období

automobile-22053161920Letos tomu bude šedesát let, co se číslo 911 poprvé objevilo na zádi sporťáku ze Stuttgartu. Původně ovšem mělo mít úplně jiné číselné označení. 901 ale užíval Peugeot a Francouzi pro německý záměr velké pochopení neměli. Tak se do názvu modelu musela podívat ještě jedna jednička. Fanoušci této náhodě dodnes děkují. A samozřejmě nejen jí. Bez konstruktérů, kteří z nástupce modelu 356 udělali silné a skvěle jezdící auto, by to samozřejmě nešlo. 

První model 911 se v nabídce udržel vlastně až do roku 1989. Jistě, prošel řadou vylepšení a modernizací. Ta pozdější nazvaná 930 se už od původní 911 významně lišila. Novinky přicházely postupně. V roce 1964 to byl například první závodní model nazvaný Carrera a v roce 1983 klasický kabriolet. Do té doby bylo totiž Porsche 911 pouze kupé nebo targa.

Porsche 911 z této éry jsou mezi sběrateli velmi žádaná a jejich cena může stoupnout do astronomických výšin. I nejběžnější modely z konce 80. let mají sedmimístnou cenovku. Ty ze začátku výroby pak dokonce osmimístnou. I když je koupě takového vozu něco úplně jiného než v případě klasické ojetiny, i tady se vyplatí využít služeb, jako je www.carvertical.com/cz. Rychlá kontrola historie vozu podle jeho VIN kódu totiž může pomoci rozklíčovat, jestli je jeho cena adekvátní.

90. léta

Na konci osmdesátých let éra klasické 911 skončila. Alespoň tak to vnímá velká část fanoušků tohoto modelu. S příchodem modelu s interním označením 964 v roce 1989 totiž bylo možné mít Devět set jedenáctku také s pohonem všech kol a s automatickou převodovkou Tiptronic. Do té doby nevídaná věc. Co se nezměnilo, to byla možnost mít vůz jako targu, coupé nebo kabriolet. Do konce roku 1993 se vyrobilo přes 60 tisíc kusů a dodnes jde o poměrně žádané auto. I to už ale patří do kategorie veteránů. Sporťák s šestiválcem o výkonu 250 koní dnes seženete i kolem dvou milionů korun.

V roce 1994 jej nahradila řada 993. Ta ve výrobě vydržela čtyři roky a šlo o poslední 911 se vzduchem chlazeným motorem. Ten měl znovu šest válců a objem 3.6 až 3.8 litru. Zároveň šlo o první model, který dostal šestistupňovou převodovku. Automat Tiptronic čítal o dvě rychlosti méně, stejně jako u předchozí generace. Porsche jinak ale hovořilo a velkém mezigeneračním skoku. Z 964 prý bylo přeneseno jen 20% dílů. Významné změny se děly zejména na zadní nápravě a jejím uchycení. Díky tomu bylo auto mnohem stabilnější. 

Přelom milénia

porsche-47955171920Přelom století znamenal velké designové uhlazení při přechodu na generaci nazvanou 996. Ta dostala také zcela novou platformu. Začala se vyrábět v roce 1997 a její výroba byla ukončena v roce 2004. V případě vysoce výkonných modelů Turbo S, GT2 a GT3 dokonce ještě o dva roky později. Automobilka znovu hovořila o přelomových změnách. Tou nejzásadnější byl přechod na vodou chlazené motory, do jejichž konstrukce začaly promlouvat i emisní limity.

V roce 2004 se objevila generace označovaná jako 997 a v roce 2011 generace 991. Zatímco první jmenovaná byla jen mírnou evolucí svého předchůdce, 991 dostala zcela novou platformu, v historii 911 teprve třetí. Díky ní auto výrazně narostlo. Rozvor dokonce o celých 100 mm. Nabídka 911 těchto dvou generací je poměrně široká a k jejich koupi byste měli přistupovat jako ke každé jiné ojetině - kontrola stavu podvozku a laku nebo znalost historie vozu jsou základ.

Současnost

Žhavou současností je pak model 992. Ten se v showroomech objevuje od roku 2019 a je skutečně výkladní skříní nejmodernější německé techniky.

autoprofi banner 468x60