Černé mraky nad německou karosárnou Karmann
- by Super User
-
in Aktuality
Německá karosárna Wilhelm Karmann GmbH, Osnabrück začala stavět první karoserie na automobily již v roce 1901. Nejvíce se ale karosárna proslavila po celém světě výrobou čtyřmístných kabrioletů VW Brouk na objednávku firmy Volkswagen a později i sportovně laděného vozu sice s malým výkonem ale krásnou karoserií - VW Karmann Ghia. Karosárna Karmann stavěla na objednávku během své více jak stoleté existence kvalitní karoserie pro mnoho světových výrobců automobilů, jakými byly napřiklad Adler, AMC, Audi, BMW, DKW, Ford, Jaguar, Merceds-Benz, Opel, Renault i VW. Karmann ale výráběl karoserie i pro automobilku Porsche.
Výrobní kapacity karosárny Karmann v Osnabrücku byly tak rozsáhlé, že v roce 1961 mohly na lince souběžně vyrábět karoserie vozů VW Brouk Kabriolet, VW Karmann Ghia Cabio i Coupé a ještě také Porsche 356 B Hardtop. Samozřejmě, že si Karmann upravil karoserie vyráběných vozů podle svého a tak majitelé těchto vozů Porsche získali mnohem více prostoru na zadních sedadlech, než u vozů vyráběných ve Stuttgartu. Během let 1961 až 1965 bylo u Karmanna celkem vyrobeno 13.730 vozů Porsche.
To však nebyl konec spolupráce s automobilkou Porsche. Nový model Porsche 911 si hned od počátku získal takové množství zájemců, že je ve Stuttgartu nestíhaly vyrábět. Proto se ze Stuttgartu obrátili znovu na osvědčenou karosárnu Karmann o pomoc. V letech 1967 až 1971 se proto v Osnabrücku vyráběly karoserie pro automobily Porsche 911 a Porsche 912. Celkově se jich u Karmanna vyrobilo 21.778 kusů.
Třetím modelem Porsche, který se u karmannů vyráběl, bylo dvousedadlové otevřené sportovní VW-Prosche 914. To mělo u VW nahradit jejich stárnoucí luxusní sportovní model VW Karmann Ghia a pro Porsche to byl naopak nejlevnější lidový typ. Otevřené karoserie s vyjímatelným pevným střešním dílem VW-Porsche 914 se v Osnabrücku vyráběly úplně všechny bez vyjímky, neboť na kabriolety byl Karmann světovou jedničkou. Ačkoli se říkalo, že "914" nebyla zrovna úspěšným modelem, tak v letech 1969 až 1975 se jich vyrobilo a samozřejmě také prodalo neuvěřitelných 120.000 kusů.
Bohužel, díky nastalé krizi, která silně zasáhla především automobilový průmysl se počátkem roku 2009 dostala karosárna Wilhelm Karmann GmbH do platební neschopnosti a 8.dubna na sebe vyhlásila v rámci záchrany pracovních míst svých zaměstnanců konkurz. Jaké bude další přežití karosárny Karmann je otázkou, ale byla by velká škoda, kdyby jedna z nejlepších a největších soukromých karosáren světa, která je již desítky let specialistou na kabriolety, nakonec zanikla. Třeba ji nakonec odkoupí, nebo alespoň pomůže samotná automobilka Porsche, která i přes hrozbu světové krize stále zvyšuje výrobu svých vozů, neboť i nadále je o ně veliký zájem.