Waldegard vyhrál Safari Historic Rallye 2011

by Super User

Legendární automobilový závodník Björn Waldegard společně se svým synem Mathiasem vyhráli v pondělí 28.listopadu jednu z nejtěžších soutěží historických automobilů, East African Safari Classic Rally 2011. Švédská posádka otec a syn Waldegard jela s vozem Porsche 911, které bylo připraveno v mladoboleslavské dílně Autosport Kotek, kterou vede čestný člen Porsche Classic Clubu ČR, Jiří Kotek. Ve startovním poli bylo dokonce ještě druhé Porsche 911 postavené také v dílně Autosport Kotek. Se startovním číslem 42 s ním jela posádka Josef Jobst / Uwe Kurzenberger.

Safari_53Ačkoli Waldegard nasadil ostré tempo hned od začátku a také se posléze ujal vedení, nebylo jeho vítězství v náročné desetidenní soutěži divokou africkou krajinou nijak jednoduché. Jeho největším soupeřem byl domácí Geoff Bell  na stroji Datsun 260 Z a také další neméně slavný šlédský automobilový soutěžák Stig Blomgvist, který jel s velmy rychlém vozem Ford Escort RS 1800.  Hned v prvních dnech přivítala Afriky účastníky množstvím zaplavených oblastí a tak závodníci se neustále brodili velkým množstvím mazlavého bláta a překračovali rozvodněné řeky.

Safari_50Safari_51Safari_52Safari_54Safari_55Safari_59

Safari_56Přesto, že se posádka Waldegard / Waldegard usadila na špici celého startovního pole, nebylo nijak jednoduché si toto první místo udržet. Nejprve měli problém s praslou zadní poloosou, kterou museli měnit na trati v buši. Získaná časová ztráta je odsunula až na čtvrté místo v pořadí ale velmi brzy se opět vrátili do čela. Jak v cíli jedné etapy řekl sám nestor Waldegard, "můj syn je v soutěži výborným navigátorem, který má mimořádný čuch na volbu té správné stopy, kterou se dalo mnoha na první pohled neprůjezdnými místy přebrodit".  Jednou, když otec svého syna při navigaci neposlechl málem ukončili soutěž vážnou Safari_57nehodou. Ačkoli Mathias naváděl svého otce vpravo, zvolil otec podle jiného soutěžního vozu před sebou levou stranu průjezdu jedné rozbahněné cesty. Dostali se však do hluboké koleje, která je navedla přímo na bok již zapadlého nákladního vozu. Náraz ve velůké rachlosti byl nevyhnutelný. Porsche doznalo značné poškození karoserie včetně ochranného rámu ale mohlo pokračovat až do servisní zony v cíly etapy a mechanici jej daly do rána znovu do plné kondice. I díky velmi šikovnému servisnímu teamu Waldegard a jeho Porsche 911 nakonec vyhráli.


Safari_30Druhou posádku na voze Porsche 911 z dílny Autosport Kotek, Jobst / Kurzenberger provázely během celé soutěže různé technické i traťové problémy. Náročnost trati zapříčinila několikrát poškození zadní nápravy, které trápilo i mnohé další vozy Porsche v soutěži. Posádce se nabalovaly trestné minuty i za to, že startovali až v závěru startovného pole, kdy již byla cesta silně rozježděná a tak velmi často hluboce zapadávali v blátě a museli být vyprošťovány přihlížejícími diváky nebo i doprovodnými vozy. V celkovém pořadí nakonec tato posádka se startovním číslem 42 skončila na slušném 33 místě. Spolujezdec Kurzenberger v cíli soutěže konstatoval: "Jel jsem Safari rallye jako spolujezdec již třikrát ale Josef Jobst byl zatím mým nejrychlejším řidičem. Jsem s výsledkem spokojen".


Ve startovní listině East African Safari Classic Rally 2011, čítající celkem na startu 46 automobilů, bylo plných 20 vozů Porsche 911. I přes značně náročnou trať byly všechny vozy i posádky velmi dobře připraveny a do cíle dorazilo 43 automobilů. Uveřejněné fotografie hovoří za vše.

Safari_02Safari_03Safari_04Safari_05Safari_06Safari_07

Safari_08Safari_09Safari_10Safari_11Safari_12Safari_13

Safari_14Safari_15Safari_16Safari_17Safari_18Safari_19

Safari_20Safari_21Safari_22Safari_23Safari_24Safari_25

Zdroj: East African Safari Classic; photo: McKlein

autoprofi banner 468x60