Zájem o traktory Porsche - Diesel v ČR stále roste.
V poslední době výrazně vzrůstá zájem o jedinečnou kategorii vozidel se značkou Porsche, a to PORSCHE-DIESEL, neboli užitkové traktory, které firma Porsche vyráběla pod svou značkou v šedesátých letech minulého století.
Dr.Ing.h.c. Ferdinand Porsche začal práce na vývoji lidového traktoru již v roce 1931, ihned po založení své konstrukční kanceláře ve Stuttgartu. Nejprve konstruoval traktory s benzinovými motory, ale na sklonku války vyvinul vzduchem chlazený dieselový motor s výkonem od 14 do 55 koní. V roce 1950 podepsala konstrukční kancelář Porsche licenční smlouvy s německou firmou Allgaier GmbH a rakouskou firmou Hofherr Schrantz. Tyto dvě společnosti měly nadále právo používat design i motor Porsche a jejich traktory nesly název: ALLGAIER - System Porsche a Hofherr Schrantz - System Porsche. Ferdinand Porsche v té době vytvořil čtyři nové motory, jako jednoválec, dvouválec, tříválec a čtyřválec s výměnnými válci a hlavami. Tehdy ještě zelené traktory Allgaier začaly vyjíždět pod značkou PORSCHE DIESEL
V roce 1956 odkoupil výrobu traktorů od firma Allgaier koncern Mannesmann AG a společně s firmou Porsche vytvořily Porsche Diesel Motorenbau GmbH, která vyráběla traktory Porsche až do roku 1963. To již traktory Porsche Diesel vyjížděli v typické červené barvě, která je u sběratelů nejoblíbenější.
Výrobní program se skládal ze čtyř modelů. Nejmenší jednoválec o výkonu 14 koní měl název JUNIOR. Pětadvaceti koňový dvouválec nesl označení STANDART. Tříválec s výkonem 38 koní byl označen SUPER a největší traktor se čtyřválcovým motorem o výkonu 50 koní získal jméno MASTER.
Tyto modely pak byly ještě rozdělena na mnoho různých typů, lišících se použitím, výbavou a celkovým provedením. Dnes můžeme hovořit o 25 různých typech traktorů Porsche-Diesel a 13 typech traktorů Allgaier.
Výroba traktorů Porsche Diesel byla ukončena v roce 1963, kdy Mannesmann AG odprodal výrobu traktorů Renaultu. Ten již o licenci traktorů Porsche Diesel neprojevil zájem. V letech 1959 - 1963 bylo celkem vyrobeno 120 000 kusů traktorů se značkou PORSCHE DIESEL.
Dnes se tyto traktory těší velkému zájmu sběratelů a fandů vozidel se značkou PORSCHE.
Především v Německu v minulých letech vzniklo několik klubů soustřeďujících majitele těchto traktorů. Zřízena byla dokonce i učňovská škola, která tyto traktory renovuje a tím vyučuje nové automechaniky i jako renovátory historických vozidel. Zájem o tato traktory se projevuje i na různých výstavách historických vozidel, kde většinou již mezi drahými mercedesy, porši či horchy nechybí ani stánky s nápisem PORSCHE-DIESEL.
U nás se tyto traktory, většinou na počátku devadesátých let levně dovezené ze zahraničí, stále ještě z velké čási používají pro každodenní zemědělskou práci. Ale i zde se již rýsují sběratelé, kteří tyto traktory vyhledávají, jako zajímavé veterány. Na některých exemplářích, provozovaných v Čechách, je bohužel těžká práce opravdu znát a pomalu již i ztrácejí svou původní podobu. Jiné stroje měli ale tolik štěstí, že již byly pečlivě zrenovovány a dnes jsou krásnými exponáty různých soukromých sbírek, muzeí, setkání a výstav.
Zde je pár obrázků traktorů Allgaier a Porsche Diesel z českých luhů a hájů. Časem se k nim vrátíme v jednotlivých článcích.
Náchodská firma KOVAP dokonce začala traktory Porsche Master 419 vyrábět jako plechovou hračku na klíček.
Měřítko nabízeného hračky je 1 : 25
V nedávné době do výrobního programu KOVAP zařadil i "zelený" traktor Allgaier AP 16 - Patent Porsche Diesel.
V současnosti náš klub uzavírá smlouvu o spolupráci.
Více informací najdete na stránkách firmy KOVAP.