České Porsche 911 na startu Peking - Paříž 2016.
- by Super User
-
in Aktuality
Před více, jak sto lety, v roce 1907 se jel první dálkový automobilový maratón na trase z Pekingu do Paříže. Tehdy odstartovalo pouhých pět posádek. Po dvou měsících krkolomné jízdy a absolvování více jak 14 000 kilometrů, dojel do cíle jako první italský kníže Scipione Borghese, s vozem Itala. Další tři účastníci dojely s několikadenním zpožděním a poslední z pětičlenného startovního pole cestu nedokončil.
Po devadesáti letech byl v roce 1997 tento dálkový maratón obnoven, ale již pro historické automobily, vyrobené do roku 1974. Odstartovalo 99 automobilů, kdy nejstarší byl devadesátiletý La France německé posádky. Téměř kuriozitou bylo ve startovním poli jediné porsche a to Porsche 356 SC Coupé z roku 1963 singapůrské posádky. Vítězi se stala anglická posádka Surtees/Bayliss, kteří jeli s terénním vojenským automobilem Ford Willys Jeep MB z roku 1942.
Na stoleté výročí závodu, v roce 2007 se závod opakoval a ve startovní listině bylo 134 posádek. Tentokrát již měla své zastoupení i Česká republika, neboť s automobilem Lancia Theta Kapa z roku 1916 startoval čechoameričan Jan Vobořil. Jako mediální doprovod s ním většinu trasy jel nadšený veteránista Jiří Černý, který o této jízdě napsal velmi poutavou knihu. Ve startovním poli bylo opět jen jedno jediné porsche a to Porsche 356 A z roku 1959 anglické posádky Gerald Harrison / Andrew Douglas
Čtvrtý závod Peking - Paříž se jel v roce 2010 a startovala v něm již první ryze česká posádka, dokonce i s českým automobilem ve vzduchem chlazeným motorem. Byl to vůz Tatra 87 z roku 1948, s posádkou Vladimir Toufar / Michal Popov. Ačkoli tato posádka skončila jako 55. ve své kategorii, byl to mimořádný úspěch, že Tatra vydržela tak náročnou trasu a dojela až do cíle. V tomto závodě bylo opět jen jedno jediné porsche a to Porsche 356 C z roku 1964 se startovní číslem 100, americké posádky Steven Harris / Hayden Burvill.
Další závod na trase Peking - Paříž se jel v roce 2013 a již to byla prestižní akce pro majitele automobilových veteránů. Na startu byla rovná stovka automobilů a vozů porsche z Pekingu vyjíždělo již podstatně víc. Startovaly dva automobily Porsche 356 ze Švýcarska, a to model A Coupé z roku 1957 a model C vyráběný v roce 1964. Ve startovním poli byly i tři vozy Porsche 911. Dva vyrobené v roce 1965 a jeden z roku 1974. V kategorii poválečných automobilů se posádka Peter Lovett(GB) / Tim Smith(AUS) s Porsche 911 (1965) se startovním číslem 63 umístila na krásném 2. místě. Zajímavostí bylo, že s Porsche 356 C se startovním číslem 49 jelo jako doprovodné vozidlo mimo soutěž s náhradními díly další Porsche 911 ze šedesátých let.
V letošním roce 2016 se pojede již 6. ročník maratónu Peking - Paříž a opět bude na startu česká posádka. Manželé Jan Hradecký / Dana Hradecká budou startovat s vozem Porsche 911 z roku 1974. Nejsou to v dálkových maratónech žádní nováčci. V Asii startovali v minulosti již dvakrát, ale vždy s Mercedesem. Pro letošní závod ale zvolili výkonnější Porsche a doufají, že se jim podaří nejen celý závod dojet, ale i dobře se umístit. Budeme držet palce.
V říjnu loňského roku přivezli manželé Hradečtí do pardubické dílny Radka Pavlíčka totální vrak vozu, ze kterého během zimy vzniklo velmi pěkné závodní auto. Nyní již bylo Porsche v Anglii společně s dalšími soutěžními soky nakontejnerováno na loď a pluje do Pekingu. Start závodu bude v neděli 12.června 2016 v Pekingu a předpokládaný cíl o 36 dní později, 17.července v Paříži. Bohužel, trasa závodu, ačkoli vede i přes Slovensko se České republice vyhýbá, takže nebudeme mít možnost posádku osobně podpořit. Rozhodně ji ale budeme průběžně sledovat přes internet. Pokud se budete chtít přidat, najdete informace na: http://www.endurorally.com/pages/the-peking-to-paris-motor-challenge-2016
Již nyní jsme dostal od pana Hradeckého příslib, že na letošním zářijovém Ferdinand Porsche Festivalu ve Vratislavicích nad Nisou nám o uskutečněné soutěži poreferuje.