SPYDER 918 - Porsche Hybrid-Supersport zvýšil svůj výkon…
- by Super User
Ačkoli nové automobily Porsche do spektra zájmu Porsche Classic Clubu ČR přímo nepatří, tak Porsche 918 je tak jedinečné, že tento článek určitě všechny zaujme.
Krátce před dodáním prvních vozů této speciální série se konstruktérům podařilo optimovat jak výkon tak spotřebu tohoto výjimečného vozidla. Veškeré změny na pohonných jednotkách, karoserii a jejich charakteristikách se shrnují pod pojmem Weissach-Paket (1 + 2) a právě tento konglomerát nejnovějších poznatků byl ještě vylepšen.
Weissach paket se sestává ze tří základních komponent: jeden soubor obsahuje opatření v zájmu snížení hmotnosti auta, druhý zlepšení aerodynamických vlastností a třetí nahrazuje s sériově použité materiály trvanlivějšími výrobky, neboli schopnějšími odolat náporům v závodním provozu. Vše doplňuje i výběr vzhledu, prováděný foliovou metodou, která obsahuje klasické dizajny (Martini) až po individuální „válečné" kreace.
Nejpřínosnějším výsledkem je úspora více než 40 kg hmotnosti. Odlehčení jde až tak daleko, že se používá na vybrané díly titan, ale dokonce i plynový tlumič liftu kapoty je nahrazen umělohmotnou tyčkou. ;-)
Optimalizace se týká např. zrychlení, které už tak bylo jedinečné, připomeňme si jen, že tento sporťák je připuštěn bez úprav na veřejné komunikace! Zrychlení z 0 na 100 se zlepšilo 0,2 sekundy a je teď u 2,6 sekund. Ideální zapojení spalovacího a elektrického náhonu na obou osách se vyjádřilo in dosažení 200 kmh a to o půl sekundy rychleji než do teď: za pouhých 7,2 sekundy. O další 2,1 sekundy rychleji, tzn. že hranici 300 kmh překračuje tento nový Spider za 19,9 sekund.
Výkon vysokootáčkového motoru je u obou variant Spidera stejný, a činí 890 PS při 8500 o/min., maximální rychlost je 343 resp. 345 kmh. U „pomalejší" verze je spotřeba o stopu vyšší – podle NEFZ je 3,3 litru paliva na 100 km a tudíž má i malinko vyšší množství zplodin, zato je o 70000 Eur levnější než závodní verze. Základní cena Spideru byla nedávno určena na 725000 Eur včetně daně.
Měření spotřeby je nejen mezi odborníky ale i zákazníky předmětem emocionálních diskuzí, kde převládá nedůvěra v tak báječně nízkou spotřebu při ohromném výkonu. Proto se Porsche drželo přesně podle norem: Měření Euro 5 (715/2007/EG a 692/2008/EG) v NEFZ „Novém evropském provozním cyklu. Co to přesně znamená? Test vozidla, které bylo uvedeno na teplotu 30 stupňů trvá na válcích 1180 sekund, z toho 780 sekund městského provozu a 400 sekund přespolního cyklu. Dále se měří spotřeba při zrychlení. Kritici jsou názoru, že test neodpovídá realitě a podává o 25 % nižší údaje.
Dr. Frank-Steffen Walliser,vedoucí celého projektu zdůrazňuje, že to bylo možné díky vylepšení elektromotorů. Proto se zlepšila i bilance pouhého pohonu elektromotory a to z 6,2 na 6,1 sekundy z O na 100 kmh.
Díky výbavě pakétem Weissach 2 se podařilo překonat rekord na jedno kolo severní smyčky Nyrburgringu. Konsekventně odlehčený a vylepšený Spider se silničním povolením zajel kolo za pouhých 6 minut a 57 setin.
Navzdor této výkonnosti je Spider certifikován v třídě eficience A+, jako automobil se zvláště nízkou spotřebou a škodlivými emisemi. Spider 918 s Weissach pakétem konzumuje podle normy NEFZ pouhé 3 litry na 100 km – bez Weissach pakétu stále ještě bájné 3,1 litru paliva. Emise CO2 se pohybují od 70, po 72 g/km bez „Weissachu". Spotřebu proudu udává Porsche s 12,7 kWh na 100 km.
Zbývá jen doufat, že se poznatky z vývoje takového super-auta a použité technologie brzy objeví v autech podstatně nižších výkonnostních a finančních kategorií. Tento pokrok si zatím může dovolit jen malá skupinka zájemců a otázkou je, kde a jak často si jej vychutnají.
Podle nejnovějších materiálů a informací od Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG,
Jirka Pollak
Na závěr tohoto článku podotýkám, že od 6.prosince 2013 do 19.ledna 2014 bude v Bruselu, v muzeu Autoworld výstava věnovaná stoleté historii hybridních a elektrických automobilů se značkou Porsche.