Nejstarší "Porsche" je z roku 1898
- by Super User
V depositu rakouského Technického muzea ve Vídni bylo před nedávnem objeveno nejstarší "Porsche" z roku 1898, které je dnes vystaveno v továrním muzeu Porsche u příležitosti jeho pětiletého výročí od otevření. Náš klubový redaktor Jiří W. Pollak byl v pátek 31.ledna 2014 u slavnostního odhalení tohoto automobilového klenotu.
Ředitel továrního muzea Porsche, pan Achim Stejskal konstatoval, že se jedná o historicko-technickou senzaci. Vozidlo se dochovalo v neuvěřitelně původním stavu a o jeho záchranu se postaral vnuk Ferdinanda Porsche, Dr. Wolfgang Porsche, který byl i v roce 2000 u odhalení pamětní desky na rodném domě F. Porsche ve Vratislavicích nad Nisou. Od té doby je W. Porsche čestným členem našeho klubu.
Nález je o to vzácnější, že modelu P1 vyrobila vídeňská firma Lohner, u níž Porsche pracoval, pouhé čtyři kusy, a tak už asi sotvakdo očekával, že by se některý z nich mohl dochovat do dnešních dnů. Vůz, jehož plné označení zní Egger-Lohner-Elektromobil Modell C.2 Phaeton, byl vybaven elektromotorem a dosahoval dojezdové vzdálenosti, která příliš nezaostává za dnešními elektromobily. Činila úctyhodných 80 kilometrů.Tento relikt automobilové prehistorie je přitom považován za vůbec první elektromobil. Elektromotor zkonstruoval sám mladý Porsche. Revoluční vůz byl opatřen 12stupňovým regulátorem rychlosti. Panenská jízda P1 se uskutečnila 26. června 1898 v ulicích Vídně. Pohon, který sám o sobě vážil 130 kilogramů, ze sebe nevydal víc než pět koňských sil. Maximální rychlost automobilu byla 35 kilometrů za hodinu. První skutečnou zatěžkávací zkoušku vůz absolvoval v září roku 1899 na závodu elektromobilů na 40 kilometrů při příležitosti berlínské mezinárodní výstavy motorových vozidel. Ferdinand Porsche se svým vozem, v němž měl tři spolujezdce, dojel do cíle jako první s 18minutovým náskokem.
Samozřejmě, že u takové významné události se sešly významné osobnosti svázané s automobilkou Porsche. Vedle Dr. Wolfganga Porsche zde nemohl chybět současný šéf Porsche AG, pan Mathias Müller, potomci zakladatele firmy Jacob Lohner u které automobil vznikl a za politiku sám starosta Stuttgartu, pan Fritz Kuhn. Všichni zúčastnění zařili nadšením a byli samozřejmě nezbytnou kulisou tak vzácné události.
Jsme potěšeni, že takto exkluzivní fotografie může náš klub uveřejnit jako jeden z prvních,
a velmi děkujeme Jirkovi W. Pollakovi, za zaslaný příspěvek.